SKOGLUND: 1 073 skäl att fira
En tanke blev till en idé som efter några gupp på vägen blev till verklighet. Idag finns det tusen skäl att fira en framgång för Henrik Skoglund media.
Först och främst: Vad är egentligen framgång? Är det att att vara rik, ha ett bra jobb eller att på det privata planet ha det bra? Allt det där går väl in i varandra antar jag på något sätt, men om man ska gå på mitt sätt att se på saken så är framgång också när man lyckas med någonting som når över ens egna förväntningar.
Anlita Henrik Skoglund media? Skicka ett mejl till info@henrikskoglund.se
I våras började jag fundera i banorna av att jag går runt och kallar mig multijournalist, men det stämde verkligen det? Nja, kom jag fram till. Foto, text och rörlig bild behärskar jag, men ljud? Jag kunde grunderna i radioproduktion, men hade aldrig testat det i skarpt läge och där såddes fröet till en egen podcast.

Mixerbordet – hjärtat i produktionen.
Till att börja med låg tankarna att skapa en podcast där människor inom alla branscher fick komma till tals och berätta om sina liv och karriärer. Den enda gemensamma nämnaren var att de skulle ha någonting med Jönköping att göra. Jag satte upp en lista på sportprofiler, politiker, nöjesprofiler med mera som jag skulle kontakta. Även en person som arbetat inom en, utifrån sett, väldigt smutsig bransch.
Projektet var igång och jag hade fått några ”ja tack”. Men av olika anledningar dog projektet redan innan det hunnit starta. Men jag ville inte ge upp tankarna om att leda en egen podcast och gick tillbaka till grunderna. Nämligen hockey, som jag kan utan och innan. Jag började fundera och kom fram till att många hockeyklubbar har en egen podcast men HC Dalen saknade en. Jag hörde av mig till dem och fick beskedet att det bara var att köra och använda deras namn. En sponsor behövde jag också och då låg det nära till hands att involvera en samarbetspartner till både mig och hockeyklubben: Nickes.Com.
Ett positivt svar även därifrån och nu skulle min dyra utrustning som jag köpt på mig testats i skarpt läge för första gången. Första gäst ut var den fyrfaldige SM-guldvinnaren och tillika Dalentränaren Pelle Gustafsson. Jag hade laddat ett helt batteri med frågor och var taggad upp till tänderna.
Man ska veta det att en intervju kräver mycket av den som leder den. Du ska hålla reda på alla frågor som du förberett, du ska vara lyhörd för att peta in passande följdfrågor och självklart ska du utstråla att du faktiskt redan vet någonting om personen från start. Lägg därtill att du dessutom har teknik och ljudvolym att hålla koll på så inser ni att det med en podcast blir ytterligare saker att ratta.
Jag var ändå rätt nöjd efter inspelningen. Pelle bjöd på sig själv och det blev ett bra snack.
Chocken kom när jag kom hem och skulle lyssna igenom resultatet. Brus. Ett djävulskt brus över hela inspelningen och där och då höll allt vad teknisk utrustning heter på att åka ut genom fönstret. Efter mycket googlande och hårt slit så lyckades jag ändå tvätta bort bruset. Tyvärr blev annan ljudkvalité lidande. Vilket är synd.
Den 10 september släpptes episod 1 av Dalenpodden med Pelle Gustafsson och sedan dess har ytterligare fyra rullat ut. Exakt en månad efter premiären nådde podcaste över tusen lyssnare. I skrivandets stund är det faktiskt 1 073 lyssningar via Podbean och iTunes.
Det är här vi kommer till frågan om framgång? Är verkligen tusen lyssnare för en podcast framgång? Det finns ju de som drar hundratusentals lyssnare på bara ett avsnitt.
Här får vi luta oss mot förväntningarna jag hade på förhand. Jag hade nämligen ingen som helst aning om vad jag skulle förvänta mig. Dels är podcasten knuten till en liten klubb i den svenska tredjeligan. Dels hade jag noll erfarenhet av att leda och producera en podcast på egen hand. Med det som bakgrund måste jag säga att jag just i detta nu känner en enorm framgångskänsla över att dessa episoder lyssnats på fler än tusen gånger.
Tack!